نقد و بررسی پیشگیری از اقدام به خودکشی افراد مبتلا به دیابت با داروهای دیابت

در بازنگری اخیر، محققان به مشکلات بیماران تحت درمان با داروهای دیابت در اقدام به خودکشی و چگونگی شناسایی افراد در معرض این خطر و حمایت از آنها برای جلوگیری از خودکشی پرداختند. متاسفانه، احتمال افسردگی در افراد مبتلا به  دیابت 3 برابر افراد غیر دیابتی است. پیش از این تحقیق، مطالعات کمی بر روی ارتباط دیابت و خودکشی بویژه استفاده از داروهای دیابت در اقدام به خودکشی انجام شده بود.

نتایج این بررسی در شماره‌ی جاری Diabetes Reviews منتشر گردید. در این مقاله محققان با پیگیری مطالعه‌ای که در سال 2013 آغاز شده بود، دریافتند که 9.7 درصد از بیمارانی که به تازگی بیماری دیابت در آنها تشخیص داده شده بود، دست به خودکشی زده اند. دکتر Trivedi و دکتر Myers در گزارش خود نوشتند: افسردگی نیمی از این بیماران در طول مطالعه‌ محرز شده بود، در ایالات متحده، بیماران تحت درمان با انسولین، سولفونیل اوره‌ها و متفورمین با مصرف بیش از حد این داروها تلاش می کنند تا به خود آسیب وارد کنند، اما انسولین در میان این داروها با بیشترین خطر همراه است، درمان با پمپ انسولین یکی از روشهای اقدام به خودکشی در میان بیماران بوده است.

در برخی موارد، مرگ به دلیل استفاده ‌ی بیش از حد از انسولین به طور نادرست یک حادثه تلقی می‌شود در حالیکه بحث در مورد اقدام به خودکشی نادیده گرفته می‌شود. محققان بر این باورند که به روشهای جدیدی برای تشخیص این دو رویداد از یکدیگر، در میان بیمارانی که در معرض خطر زیاد افسردگی و خودکشی هستند، نیاز دارند.

دکتر Trivedi و دکتر Myers همچنین در مورد ضرورت یک رویکرد چندرشته‌ای برای مراقبت از بیماران دیابتی از جمله سلامت و بهداشت رفتاری بحث کردند. آنها تاکید می‌کنند که یک روش مدیریتی برای تمام بیماران مبتلا به دیابت مناسب نیست و به درمانهای فردگرایانه و چند جانبه برای کمک به این افراد نیاز است.

آنها توصیه می‌کنند که همه‌ی بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 باید برای بررسی خطر افسردگی و خودکشی غربالگری شوند، این کار به شناسایی این بیماران و حمایت از آنها  قبل از اقدام به خودکشی کمک می‌کند. آنها به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می کنند: اگر احساس افسردگی می‌کنید قبل از وخیم تر شدن اوضاع، حتما با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید، همچنین با مراجعه به وبلاگ‌ها و سایتهای انجمن های دیابت و مطالعه ی زندگی سایر بیماران و فراز نشیب‌های احساسی آنها و یا درد و دل کردن با سایر بیماران، از وضعیت فعلی خود خارج شوید و به دنبال راه حل مناسب برای درمان افسردگی و مشکلات خود باشید.

 منبع :

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/review-explores-prevention-of-suicide-attempts-with-diabetes-medication-97026425.html